Codul etic ICF 2020

Codul etic ICF este compus din cinci parti principale:

  1. INTRODUCERE
  2. DEFINITII IMPORTANTE
  3. VALORIlE FUNDAMENTALE SI PRINCIPIILE ETICE ALE ICF
  4. STANDARDELE ETICE
  5. ANGAJAMENT

 

  1. INTRODUCERE

Codul etic ICF descrie valorile fundamentale ale International Coaching Federation, principiile etice si standardele etice de conduita pentru toti profesionistii ICF (vezi definitiile din partea a 2-a). Respectarea acestor principii etice si standarde etice de conduita este prima dintre competentele fundamentale de coaching ICF: „da dovada de etica in practica: intelege si aplica consecvent principiile si standardele etice de coaching”.

 

Codul etic ICF serveste la mentinerea integritatii ICF si a profesiei de coach pe plan mondial astfel:

  • stabileste standardele de conduita in concordanta cu valorile fundamentale si cu principiile etice ale ICF
  • ghideaza analiza, instruirea si adoptarea deciziilor in plan etic
  • arbitreaza solutionarea reclamatiilor si vegherea asupra respectarii standardelor ICF prin procesul de examinare a conduitei etice
  • ofera fundamentul pentru instruirea in domeniul eticii ICF in cadrul programelor de training acreditate de ICF.

Codul etic ICF se aplica ori de cate ori profesionistii ICF se afla intr-o interactiune care are legatura cu coachingul, indiferent daca s-a stabilit sau nu o relatie de coaching (vezi definitiile). Acest Cod stabileste atat obligatiile etice ale profesionistilor ICF care actioneaza in calitate de coachi, supervizori, mentori, traineri sau de studenti in coaching, cat si obligatiile etice ale profesionistilor cu functii de conducere in ICF si ale personalului suport (vezi definitiile).

Desi procesul de examinare a conduitei etice se aplica numai profesionistilor ICF, asa cum prevede Angajamentul, personalul ICF se angajeaza si el sa aiba o conduita etica si sa respecte valorile fundamentale si principiile etice care stau la baza prezentului Cod etic ICF.

Provocarile etice provin din faptul ca membrii ICF se confrunta inevitabil in activitatea lor cu situatii care le cer sa raspunda la chestiuni neasteptate, sa solutioneze dileme si sa rezolve probleme. Acest Cod etic are scopul de a-i ajuta sa se orienteaze in varietatea de factori etici necesar a fi luati in considerare si sa identifice moduri alternative de abordare a comportamentului etic.

Profesionistii ICF care accepta Codul etic se straduiesc sa se comporte etic, chiar si atunci cand aceasta presupune adoptarea unor decizii dificile sau actiuni curajoase.

  1. DEFINITII IMPORTANTE

Client – (a) o persoana, o echipa sau un grup care primeste coaching; (b) un coach care primeste mentorat sau supervizare; (c) un student care este instruit in coaching.

Coaching – parteneriat cu clientii intr-un proces creativ de provocare a constientizarii care ii inspira sa-si atinga cel mai inalt potential personal si profesional.

Coach intern – persoana care este angajata intr-o organizatie si ofera cu norma intreaga sau partiala coaching angajatilor.

Cod – Codul etic ICF

Confidentialitate – abtinerea de la divulgarea oricarei informatii obtinute prin angajamentul de coaching, cu exceptia situatiilor in care s-a primit dreptul de a o divulga.

Conflict de interese – situatie in care un profesionist ICF are mai multe interese, iar slujirea unui interes ar putea intra in conflict cu un alt interes. Poate fi vorba de interese financiare, personale sau de alta natura.

Egalitate – situatie in care toata lumea este inclusa si are acces la resurse si la oportunitati, indiferent de rasa, etnie, origine nationala, culoare, gen, orientare sexuala, identitate de gen, varsta, religie, statut de imigrant, dizabilitate mentala sau fizica si orice alte criterii de discriminare.

Egalitate sistemica – egalitatea de gen, de rasa si alte forme de egalitate care sunt institutionalizate in etica, in valorile fundamentale, politicile, structurile si culturile comunitatilor, organizatiilor, natiunilor si ale societatii in ansamblu.

Personal ICF – personalul suport ICF angajat de compania de management, care ofera servicii profesionale de management si administrare in numele ICF.

Personal suport – persoanele care lucreaza pentru profesionistii ICF, sprijinindu-le clientii.

Profesionist ICF – persoana care actioneaza in calitatea sa de membru ICF sau de detinator al unei certificari ICF, in roluri precum (dar fara a se limita la): coach, supervizor, mentor, trainer si student in coaching.

Relatie de Coaching – relatie stabilita intre profesionistul ICF pe de o parte si clientul/ clientii/sponsorul/sponsorii pe de alta parte in baza unui acord sau a unui contract care defineste responsabilitatile si asteptarile fiecarei parti.

Sponsor – entitatea (inclusiv reprezentantii sai) care plateste, aranjeaza sau stabileste serviciile de coaching care urmeaza a fi furnizate.

  1. VALORILE FUNDAMENTALE SI PRINCIPII ETICE ALE ICF

Codul etic ICF se bazeaza pe valorile fundamentale ale ICF – integritate, excelenta, colaborare, respect  – si pe actiunile care decurg din ele. Toate valorile sunt la fel de importante si se sustin reciproc. Aceste valori sunt aspiratii pe baza carora intelegem si interpretam standardele. Toti profesionistii ICF sunt chemati sa prezinte si sa promoveze aceste valori in toate interactiunile lor.

  1. STANDARDELE ETICE

Urmatoarele standarde etice se aplica activitatilor profesionale ale profesionistilor ICF:

Sectiunea I – Responsabilitatea fata de Clienti

 

Ca profesionist ICF:

  1. Explic si ma asigur ca, inaintea sau in timpul primei intalniri, clientul/clientii si sponsorul/sponsorii inteleg natura si valoarea pe care o pot primi prin coaching, natura si limitele confidentialitatii, angajamentele financiare si toti ceilalti termeni ai acordului/contractului de coaching.
  2. Inainte de a incepe sa prestez serviciile, inchei acorduri/contracte de coaching cu clientii si sponsorii privind rolurile, responsabilitatile si drepturile tuturor partilor implicate.
  3. Mentin cele mai stricte niveluri de confidentialitate cu toate partile, asa cum au fost convenite. Cunosc si ma angajez sa respect toate legile in vigoare referitoare la datele cu caracter personal si la comunicare.
  4. Inteleg clar modul in care circula informatiile intre toate partile implicate in toate interactiunile de coaching.
  5. Am acorduri clare cu clientii, sponsorii si cu alte parti interesate privind conditiile in care nu va fi pastrata confidentialitatea informatiilor, ca de exemplu: activitate ilegala, situatie ceruta de lege, situatie ceruta de un ordin judecatoresc valabil sau de chemare in instanta, risc iminent sau probabil de autovatamare sau de vatamare a altora etc. Atunci cand am motive sa cred ca se aplica una dintre aceste situatii, pot fi nevoit sa informez autoritatile.
  6. Cand lucrez in calitate de coach intern, gestionez conflictele de interese existente sau potentiale cu clientii si cu sponsorii prin acorduri de coaching si dialog continuu. Acestea includ modul de abordare a rolurile in organizatie, responsabilitatile, relatiile, inregistrarile, confidentialitatea si alte cerinte privind raportarile.
  7. Pastrez, stochez si lichidez orice inregistrare creata in timpul relatiilor mele de coaching, inclusiv fisierele si comunicatiile electronice, intr-un mod care promoveaza confidentialitatea, securitatea si intimitatea si respecta toate legile si acordurile in vigoare. In plus, caut sa folosesc in mod corespunzator noile tehnologii utilizate in serviciile de coaching (servicii de coaching asistate de tehnologie) si sa fiu constient(a) de modul in care se aplica diversele standarde etice in cazul acestor servicii.
  8. Sunt atent(a) la orice indiciu privind declinul valorii primite de client in relatia de coaching. In cazul in care constat un astfel de declin, fac o schimbare in relatie sau incurajez clientul/sponsorul sa caute un alt coach, sa caute un alt profesionist sau sa utilizeze o alta resursa.
  9. Respect dreptul tuturor partilor de a inceta relatia de coaching in orice moment al procesului de coaching, din orice motiv, in conditiile stabilite prin contract.
  10. Sunt constient(a) de aspectele etice pe care le implica existenta mai multor contracte si relatii simultane cu aceiasi client(i) si sponsor(i) si evit conflictele de interese.
  11. Sunt constient(a) si gestionez activ orice diferenta de putere sau de statut dintre client si mine care poate fi cauzata de aspecte culturale, relationale, psihologice sau contextuale.
  12. Imi instiintez clientii ca as putea primi compensatii si alte beneficii de la terti in cazul in care ii recomand clientilor mei pe acei terti.
  13. Ma asigur ca prestez coaching de buna calitate, indiferent de suma sau de forma compensatiei convenite in acea relatie.

Sectiunea a II-a – Responsabilitatea fata de practica si performanta

Ca profesionist ICF:

  1. Ma comport in concordanta cu Codul etic ICF in toate interactiunile mele. Cand imi dau seama ca este posibil sa incalc Codul etic sau cand recunosc un comportament lipsit de etica la un alt profesionist ICF, discut respectuos problema cu cei implicati. Daca problema nu se rezolva astfel, o trimit spre solutionare la o autoritate in domeniu (de exemplu la ICF International).
  2. Cer tuturor angajatilor si colaboratorilor mei celor care fac parte din personalul suport al clientilor mei de coaching sa adere la Codul etic ICF.
  3. Ma angajez sa promovez excelenta printr-o continua dezvoltare personala, profesionala si etica.
  4. Imi recunosc limitarile sau situatiile personale care pot afecta, interfera sau intra in conflict cu performanta mea in coaching sau cu relatiile mele profesionale de coaching. Voi cere sprijin pentru a stabili ce actiuni sunt de intreprins si, daca este necesar, voi cauta imediat asistenta profesionala in domeniu. Actiunile pot include suspendarea sau incetarea relatiei (relatiilor) mele de coaching.
  5. Solutionez orice conflict de interese, existent sau potential, rezolvand chestiunea cu partile relevante, solicitand asistenta profesionala, suspendand temporar sau incheind relatia profesionala.
  6. Respect intimitatea membrilor ICF si utilizez datele lor de contact (adrese de email, numere de telefon etc.) numai in modul autorizat de ICF sau de membrii respectivi.

 

Sectiunea a III-a – Responsabilitatea fata de profesie

 

Ca profesionist ICF:

  1. Imi declar cu exactitate calificarile in coaching, nivelul de competenta, specializarile, experienta, instruirile, acreditarile si certificarile ICF.
  2. Fac numai afirmatii verbale si scrise adevarate si exacte cu privire la ceea ce ofer in calitate de profesionist ICF, la ceea ce ofera ICF, la profesia de coach si la valoarea pe care o poate avea procesul de coaching.
  3. Comunic responsabilitatile etice stabilite prin prezentul Cod si le aduc la cunostinta celor care au nevoie sa fie informati.
  4. Ma oblig sa identific si sa stabilesc granite clare, adecvate si acceptabile cultural, care sa guverneze interactiunile fizice sau de alta natura.
  5. Nu ma implic sexual sau romantic cu clientii sau sponsorii. Voi fi mereu atent(a) la nivelul de intimitate adecvat in relatie. Iau masurile adecvate pentru a rezolva orice chestiune de acest gen sau inchei colaborarea.

Sectiunea a IV-a – Responsabilitatea fata de societate

Ca Profesionist ICF:

  1. Evit discriminarile, pastrand echitatea si egalitatea in toate activitatile si actiunile mele, respectand totodata regulile locale si uzantele culturale. Aceste discriminari includ, dar nu se limiteaza la: discriminarea pe motive de varsta, rasa, exprimarea genului, etnie, orientare sexuala, religie, origine nationala, infirmitate sau statut militar.
  2. Recunosc si respect contributiile si proprietatea intelectuala a altora si imi atribui numai lucrarile realizate de mine. Inteleg ca incalcarea acestui standard poate atrage dupa sine obligatia legala de a plati despagubiri unei terte parti.
  3. Atunci cand conduc si raportez cercetari, sunt corect(a) si tin cont de standardele stiintifice recunoscute, de liniile directoare care se aplica in domeniul meu de cercetare si de limitele propriei mele competente.
  4. Sunt constient(a) de impactul meu si al clientilor mei asupra societatii. Ma conduc dupa principiul “sa fac bine”, mai curand decat “sa evit raul”.

ANGAJAMENTUL ETIC AL PROFESIONISTULUI ICF:

 

In calitate de profesionist ICF, recunosc si accept sa-mi onorez obligatiile etice si legale fata de clientii, sponsorii, colegii mei de coaching si publicul larg, in conformitate cu Standardele Codului etic ICF.

Daca incalc orice parte a Codului etic ICF, recunosc dreptul ICF de a ma trage la raspundere asa cum considera. Sunt de asemenea de acord ca, pentru orice incalcare, ICF imi poate aplica sanctiuni precum: un stagiu suplimentar obligatoriu de  pregatire in coaching, alte forme de training, pierderea calitatii mele de membru ICF si/sau retragerea certificarilor mele ICF.

Pentru mai multe informatii despre procesul de examinare a conduitei etice, inclusiv modul de  depunere a unei reclamatii, vizitati site-ul ICF: (https://coachfederation.org/icf-ethics).

Adoptat de Consiliul Director ICF International in septembrie 2019

Data intrarii in vigoare: 1 ianuarie 2020

Sursa: International Coaching Federation
Traducerea: Centrul de Excelenta LEADER COACH