Competentele esentiale de coaching ICF sunt competentele pe care trebuie sa le exercite toti coachii si pentru care candidatii la certificarea ICF trebuie sa faca dovada instruirii si stapanirii.
ICF a stabilit in anul 2020 un nou set de competente esentiale de coaching, care se aplica de la 1 ianuarie 2021.
A. Punerea temeliei
Competenta 1. Da dovada de etica in practica de coaching – Intelege si aplica in mod consecvent principiile etice si standardele de coaching.
- Da dovada de integritate si onestitate in interactiunile cu clientii, sponsorii si cu celelalte parti interesate (stakeholderii)
- Tine seama de identitatea, mediul, experientele, valorile si credintele clientilor
- Foloseste un limbaj adecvat si respectuos cu clientii, cu sponsorii si partile interesate
- Respecta Codul etic ICF si sustine valorile fundamentale al ICF
- Pastreaza confidentiale informatiile clientilor, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu contractele incheiate
- Respecta distinctia dintre coaching, consultanta, psihoterapie si alte profesii suport
- Recomanda clientilor sa consulte alti profesionisti suport, atunci cand este cazul.
Competenta 2. Intruchipeaza o mentalitate de coaching – Isi dezvolta si mentine o stare de spirit deschisa, curioasa, flexibila si centrata pe client.
- Recunoaste ca clientii sunt responsabili pentru propriile lor alegeri.
- Invata si isi dezvolta continuu competentele de coach.
- Reflecteaza consecvent la practica sa pentru a-si imbunatati modul in care face coaching.
- E mereu constient si deschis la influenta pe care contextul si cultura o au asupra sa si a celorlalti.
- Foloseste constiinta de sine si intuitia in beneficiul clientilor.
- Isi dezvolta si isi intretine capacitatea de a-si gestiona emotiile.
- Se pregateste mental si emotional pentru sesiuni.
- Cere ajutorul atunci cand are nevoie.
B. Co-crearea relatiei
Competenta 3. Incheie acorduri si le respecta – In parteneriat cu clientii si cu alti factori interesati creeaza acorduri clare privind relatia, procesul, telurile si planurile de coaching. Incheie acorduri pentru programul general de coaching, precum si pentru fiecare sesiune in parte.
- Explica ce este si ce nu este procesul de coaching si il descrie clientului si altor factori interesati
- Ajunge la un acord referitor la ce este si ce nu este adecvat in relatia de coaching, ce se ofera si ce nu se ofera si care sunt responsabilitatile clientului si ale factorilor interesati.
- Ajunge la un acord referitor la liniile directoare si la parametrii specifici relatiei de coaching, precum: aspectele logistice, onorariile, programarea in timp, durata, rezilierea, confidentialitatea si includerea altora.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul si cu factorii interesati la stabilirea telurilor si a planului general de coaching.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul si cu factorii interesati la stabilirea compatibilitatii client-coach.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa stabileasca sau sa reconfirme ceea ce doreste sa obtina din sesiune.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa defineasca ce crede ca este are nevoie sa abordeze sau sa rezolve pentru a obtine ceea ce doreste din sesiune.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa stabileasca sau sa reconfirme criteriile de masurare a succesului pentru ceea ce doreste sa realizeze in programul general de coaching, precum si in fiecare sesiune in parte.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa gestioneze timpul si atentia pe parcursul sesiunii.
- Continua procesul de coaching in directia rezultatelor dorite de client, daca clientul nu sugereaza altfel.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul la incheierea relatiei de coaching intr-un mod care sa le onoreze experienta.
Competenta 4. Cultiva increderea si siguranta – Lucreaza in parteneriat cu clientul la crearea unui mediu sigur, de sustinere, care sa-i permita clientului sa se deschida. Intretine o relatie de respect si incredere reciproca.
- Cauta sa inteleaga clientul in contextul lui, ceea ce poate include identitatea, mediul, experientele, valorile si credintele acestuia.
- Da dovada de respect pentru identitatea, perceptiile, stilul si limbajul clientului si isi adapteaza stilul de coaching la client.
- Recunoaste si respecta talentele unice, ideile si munca clientului in procesul de coaching.
- Arata sustinere, empatie si grija pentru client.
- Recunoaste si sustine exprimarea de catre client a simtamintelor, perceptiilor, ingrijorarilor, credintelor si a sugestiilor sale.
- Da dovada de deschidere si transparenta ca mijloc pentru a-si arata vulnerabilitatea si a construi o relatie de incredere cu clientul.
Competenta 5. Ramane prezent – Este pe deplin constient si prezent, folosind un stil deschis, flexibil, realist si increzator.
- Ramane concentrat, atent, empatic si sensibil cu clientul.
- Da dovada de curiozitate in procesul de coaching.
- Isi gestioneaza propriile emotii pentru a ramane prezent in coaching.
- Da dovada de incredere in procesul de coaching atunci cand clientul are emotii puternice.
- Se simte bine cand lucreaza intr-un domeniu necunoscut.
- Creeaza sau acorda spatiu pentru tacere, pauza sau reflectie.
C. Comunicarea eficace
Competenta 6. Asculta activ – Se concentreaza pe ceea ce spune si nu spune clientul, pentru a intelege pe deplin tinand seama de context ceea ce comunica clientul si pentru a-i sustine exprimarea de sine.
- Tine seama de contextul, identitatea, mediul, experientele, valorile si credintele clientului pentru a intelege mai bine ceea ce comunica acesta.
- Reflecta si sintetizeaza ceea ce a comunicat clientul pentru a asigura claritate si intelegere.
- Isi da seama cand este necesar sa intrebe mai mult decat comunica clientul.
- Remarca, recunoaste si exploreaza emotiile, schimbarile de energie, indiciile non-verbale sau alte comportamente ale clientului.
- Pune cap la cap cuvintele, tonul vocii si limbajul corporal al clientului pentru a stabili intregul sens a ceea ce se comunica.
- Remarca asemanari in comportamentele si emotiile clientului de-a lungul mai multor sesiuni si discerne tematici si tipare.
Competenta 7. Stimuleaza constientizarea – Faciliteaza ideile si descoperirile clientului, folosind instrumente si tehnici precum intrebarile puternice, tacerea, metafora si analogia.
- Tine seama de experienta clientului atunci cand decide ce i-ar putea fi cel mai util.
- Provoaca clientul pentru a-i stimula constientizarea sau ideile.
- Pune intrebari despre client, cum ar fi modul sau de gandire, valori, nevoi, dorinte si credinte.
- Pune intrebari care ajuta clientul sa exploreze dincolo de modul sau obisnuit de gandire.
- Invita clientul sa impartaseasca mai multe despre experienta sa in momentul prezent.
- Isi da seama cum poate stimula progresul clientului.
- Isi adapteaza metoda de coaching la nevoile clientului.
- Ajuta clientul sa identifice factori care ii influenteaza tiparele de comportament prezente si viitoare.
- Invita clientul sa genereze idei despre cum poate progresa si ce este dispus sau poate sa faca.
- Sustine clientul sa isi schimbe perspectivele.
- Impartaseste fara atasament observatii, intelegeri si intuitii care au potentialul de a sustine clientul sa descopere lucruri noi.
D. Cultivarea invatarii si a cresterii
Competenta 8. Faciliteaza cresterea clientului – Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa transforme in actiuni ceea ce a aflat si inteles. Promoveaza autonomia clientului in procesul de coaching.
- Lucreaza cu clientul pentru ca acesta sa integreze in viziunea sa despre lume si in comportament tot ce a intuit, constientizat si invatat.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa conceapa teluri, actiuni si masuri de responsabilizare care sa integreze si sa extinda ceea ce a aflat.
- Recunoaste si sustine autonomia clientului in conceperea telurilor, actiunilor si a metodelor de responsabilizare.
- Sustine clientul sa identifice ce alte rezultate si invataminte pot apare in urma actiunilor deja identificate.
- Invita clientul sa se gandeasca la modul cum va progresa, incluzand aici resursele, sustinerea si precum si eventualele obstacole.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul sustinandu-l sa sintetizeze ideile si invataturile dobandite in timpul sau intre sesiuni.
- Sarbatoreste progresele si succesele clientului.
- Lucreaza in parteneriat cu clientul la inchiderea sesiunii.
Sursa: ICF
Contact
- Scrieti-ne un mesaj
- SECRETARIAT:
email: leadercoach@leadercoach.ro
INSTRUCTOR: Maria E. Cusuta
email: maria.cusuta@leadercoach.ro
mobil: 0740.315.146 - Website: www.leadercoach.ro